donderdag 27 oktober 2016

Zwanger worden? Slik eerst foliumzuur!

Foliumzuur is een vitamine en staat ook wel bekend als vitamine B11 of B9. De natuurlijke en instabiele vorm van foliumzuur is folaat. Het is instabiel omdat het bij het bereiden van voedsel zijn activiteit verliest. Folaat zit vooral in bladgroente zoals spinazie maar ook in spuitjes, asperges, kool, broccolli en bepaalde citrusvruchten maar ook in gist en sommige soorten vlees zoals de lever en nieren.



Foliumzuur is vitamine


Vooral temperatuur heeft een grote invloed op het inactief worden van folaat. Door koken verdwijnt wel 50-95% van het folaat. Het is daarom best moeilijk om een voedselpakket samen te stellen dat voldoende folaat bevat voor een zwangere vrouw. Ook als je de richtlijnen van VIGeZ in de voedingsdriehoek volgt dan is de kans groot dat je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid foliumzuur niet binnenkrijgt. Daarom wordt aangeraden minstens 200 gram groente en 2 stuks fruit per dag te eten.


foliumzuurVoldoende foliumzuur verkleint de kans dat je baby wordt geboren met een ernstige aandoening en zorgt ervoor dat een ongeboren kind zich goed kan ontwikkelen. Het advies is om voor en tijdens de eerste 10 weken van je zwangerschap iedere dag 0,4 mg  foliumzuur in te nemen. Iedere dag een tabletje met 0,4 of 0,5 mg foliumzuur is niet schadelijk voor moeder en baby ook niet als je de tabletten maandenlang gebruikt. Dus als het niet direct lukt om zwanger te worden blijf dan toch gewoon iedere dag wat extra foliumzuur nemen.


Nog wel even voor de duidelijkheid: foliumzuur heeft geen invloed op je vruchtbaarheid en je wordt er dus niet sneller zwanger door.


Maar maak je ook niet direct ongerust als je zwanger blijkt te zijn en je hebt geen extra foliumzuur genomen. De kans op een kindje met een open ruggetje of open schedel is niet groot maar begin wel, als je zwanger bent, met foliumzuur want alle beetje helpen en het kan geen kwaad.



Zwanger worden? Slik eerst foliumzuur!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen